Kurven til prisforespørgsel er tom …
Tilføj produkter til kurven, hvis du gerne vil forhøre dig om prisen. Du kan tilføje flere produkter inden du sender en samlet prisforespørgsel afsted, hvilket er gratis og uforpligtende.
Du har endnu ikke gemt nogle favoritter …
Tilføj produkter til favoritter, for at gemme og have let adgang til produkter, som du er interesseret i.
Af Karen Feder, PhD studerende i børnefokuseret design af leg, Designskolen Kolding
Et succesfuldt legeprodukt har altid sit oprindelige udspring i børns motivation, nysgerrighed, undring og passion. En børnefokuseret tilgang til design af legeprodukter kan være med til at sikre, at man rent faktisk designer til dem, der skal skabe og opleve legen i sidste ende, nemlig børnene. Derfor er det vigtigt, at det børnefokuserede perspektiv påbegyndes, før den egentlig produktudvikling starter op. Her handler det ikke kun om at invitere børnene ind i designprocessen, men om som voksen at invitere sig selv ind i børnenes liv.
At opleve børn i deres naturlige omgivelser giver en grundlæggende indsigt i, hvad der er vigtigt for dem, hvad de er optaget af, og hvordan deres hverdag ser ud – set med børnenes øjne. Karen Feder, PhD studerende
At opleve børn i deres naturlige omgivelser giver en grundlæggende indsigt i, hvad der er vigtigt for dem, hvad de er optaget af, og hvordan deres hverdag ser ud – set med børnenes øjne.
Børnene er eksperter – eksperter i at være børn, og igennem dem er det muligt at sætte sig ind i, hvordan det er at være barn, og hvad det er, der motiverer børn til at lege og udforske verden. Ved at være en del af deres liv, være ydmyg og nysgerrig over for, hvorfor de gør, som de gør, og hvordan de interagerer med verden omkring sig, opnår man et direkte indblik ind i den verden, man skal designe til. På den måde baserer man ikke sit design af legeprodukter på egne formodninger og antagelser om børn og børns hverdag, men på rigtige børn og den verden, de er en del af.
Gode legeoplevelser tager sit udgangspunkt i barnets nysgerrige, undersøgende og skabende tilgang til dets omgivelser. Denne tilgang er vigtig for designprocessen, når man arbejder børnefokuseret. Børn er kreative af natur, og de har ikke de samme begrænsninger i deres tænkning, som voksne ofte har.
Ved at lade børnene være en del af udviklingsprocessen, får man input, inspiration og idéer, som man ikke selv kunne have skabt. Det kan resultere i svar på spørgsmål, man ikke vidste, at man skulle stille, hvilket kan være noget af den mest værdifulde og nyskabende viden i en udviklingsproces.
En anden og meget benyttet metode til at inddrage børn på, er at lade dem teste produkterne til sidst i udviklingsprocessen. Det kan give et vigtigt praj om, hvorvidt ens legeprodukt fungerer efter hensigten. Hvis man venter helt til sidst med at inddrage børnene, kan der dog være en risiko for, at man står med en prototype, der efter lang tids arbejde og mange brugte ressourcer viser sig ikke at leve op til forventningerne. Denne risiko kan mindskes ved at inddrage børnene undervejs i hele processen, hvor man kvalificerer undervejs, og designet således kan ændres og tilpasses løbende.
En børnefokuseret tilgang er ikke kun med til at sikre, at man ender ud med det bedst mulige produkt, men også at man opnår den bedst mulige legeoplevelse. Et legeprodukt skaber kun leg, hvis der bliver leget med det – og derfor er det så vigtigt at sikre, at det er relevant og interessant for børnene. Det skal pirre deres naturlige nysgerrighed, undersøgelsestrang og skaberevne, så de styrkes og støttes i deres udvikling. At have fokus på børnene skaber både værdi for udvikleren, køberne, brugerne og for den verden, vores børn vokser op i og bliver en del af i fremtiden.
Karen FederPhD studerende i børnefokuseret design af legDesignskolen Kolding
Karen Feder har en baggrund som observationspædagog og interaktionsdesigner, og har igennem de sidste mange år arbejdet med børn, leg og design.
Karen har opbygget det strategiske fokus på leg og design på Designskolen Kolding, gennem dybdegående undersøgelser af legevirksomheder, udviklingsprojekter i offentlige organisationer og et stærkt samarbejde med eksperter, meningsdannere og brugere.
Karen arbejder nu på forskningsprojektet ’Børnefokuseret design af leg’, der undersøger hvordan en mere børnefokuseret tilgang til designprocessen, påvirker udviklingen af legeoplevelser til børn.